استان بوشهر


امامزاده عبدالمهيمن بوشهر : امامزاده عبدالمهيمن در شهر بوشهر و در محله امامزاده واقع است . اطراف آن قبرستان قديمی و در محوطه محلی برای استراحتگاه زايرين بنام هشتی وجود دارد .

امامزاده ميرارم دشتي : امامزاده «ميرارم» يا «پيرارم» يا «پيرچل گزو» در جنوب شهر خورموج واقع شده است . درون بقعه كه محل مقبره پير چهل گزو است، ضريح و معبری وجود ندارد .

زیارتگاه‌ امامزاده سلیمان : در کنار جاده گناوه - دیلم در محل تل امامزاده، مرقد امامزاده سلیمان ابن علی واقع شده است . مردم بر این اعتقادند صاحب مقبره یعنی سلیمان بن علی از اولاد حضرت زین‌العابدین است .

بقعه شيخ منصور خزايی دشتستان : بقعه شيخ منصور خزايی در روستای زيارت شهرستان دشتستان واقع شده است . اين اثر مربوط به دوره تيموريان است .

بقعه امامزاده میرمحمد (محمد حنفیه) : این بقعه در جزیره خارک واقع شده و از یادگارهای صدر اسلام است . مردم بر این باورند که این بقعه مدفن محمد حنفی فرزند حضرت امیرالمؤمنین (ع) است .

سایر امامزاده ها : امامزاده آقا کوچک، قدمگاه حضرت علی (ع) و قدمگاه حضرت ابوالفضل(ع) از دیگر اماکن مذهبی هستند که در شهرستان بوشهر واقع شده‌اند .

آرامگاه حاجی مهد ابراهیم اصفهانی : آرامگاه حاجی مهد ابراهیم اصفهانی در جزیره خارک و در اطراف آرامگاه میر مهد قرار دارد .

آرامگاه سیبویه : آرامگاه سیبویه در ابتدای شاخه میانی و شمالی دره لیل سیراف واقع شده است .

آرامگاه حاجی محمد ابراهیم اصفهانی : در جزیره خارک و در اطراف آرامگاه میر محمد ، قبرستان‌های جدید و قدیمی دیده می‌شود که اهم آنها یک آرامگاه هشت ‌ضلعی است که درون آن ، دو قبر وجود دارد .

گورستان شغاب : گورستان شغاب در جنوب شهر بوشهر قرار دارد و به عیلامیها تعلق دارد.

گورستان باستانی خارک : گورستان باستانی خارک در قسمتی از کوهستان جزیره خارک قرار دارد . قبرهای این گورستان به اواخر دوره ساسانی مربوط است .

گورستان باستانی سیراف : در شمال غربی بندر طاهری در دامنه جنوبی ارتفاعات مشرف بر آن قرار دارد . این گورستان را به زرتشتیان نسبت می دهند .

 محدوديت پوشش گياهی و خشكی و گرمی عمومی هوا ، سبب شده تنها جانورانی بتوانند در اين ناحيه زندگی كنند كه با محيط طبيعی آن سازگار شده اند . با اين حال استان بوشهر گونه های مختلفی از حيات وحش را در خود جای داده است . در بيابان ها و كوه پايه ها و ارتفاعات داخلی به ويژه كوه سياه اطراف خور موج و اطراف چشمه ها، تنگه ها و فضاهای سبز اين استان، حيوانات وحشی گوناگونی زندگی می كنند . گونه های جانوری اين استان شامل پستانداران، پرندگان و آبزيان هستند . از مهم ترين جانوران اين نواحی می توان كل، بز، ميش، قوچ وحشی را نام برد .

منطقه حفاظت شده مند : این منطقه در اطراف رودخانة مند قرار دارد و از نظر حفاظت و تکثیر برخی از حیوانات دارای اهمیت قابل‌توجهی است .

منطقه حفاظت شده تالاب حله : این منطقه در محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار گرفته و محل زیست انواع پرنده آبزی مهاجر است . این تالاب یکی از تالاب‌های نمونه در سراسر جنوب ایران است .

منطقه حفاظت‌شده نای بند : این منطقه از نظر تنوع جانوران وحشی منحصر به فرد است و دارای میش و قوچ، کل، بز وحشی، آهو، جبیر و پلنگ است. جبیر را آهوی هندی و آهوی کویری نیز می‌نامند .

شکارگاه کوه سیاه : شکارگاه کوه سیاه که در حدود هفت هزار رأس کل، بز، قوچ و میش وحشی در آن زندگی می‌کنند، در 83 کیلومتری جنوب شرقی برازجان با ارتفاع 1691 متر قرار دارد و محل قشلاق عشایر است. در مناطق حفاظت شده و شکارگاه کوه سیاه با اجازه سازمان محیط‌زیست و اخذ پروانه، امکان شکار در فصول معینی وجود دارد.


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: